День Явления Шри Адвайты Ачарьи

Гирирадж Свами
День Явления Шри Адвайты Ачарьи
Шри Адвайта Ачарья

Мы собрались здесь, чтобы отпраздновать день Явления Шри Адвайты Ачарьи. Адвайта Ачарья — это воплощение Маха-Вишну. Что касается игр, Он предстал перед Шри Чайтаньей Махапрабху и поэтому Махапрабху считал его старшим. На самом деле он был старше собственного отца Господа Чайтаньи.

Адвайта Ачарья, хотя сам Вишну, был настроен как вайшнав. Будучи вайшнавом, Он испытывал сострадание к падшим обусловленным душам, которые страдали без сознания Кришны. Хотя ранее Навадвипа была великим центром преданности, она превратилась в центр черствого обучения. Таким образом, Адвайта Ачарья чувствовал сострадание к падшим душам того времени, столь поглощенным материальными делами, лишенным преданного служения Кришне. В настроении смиренного вайшнава, хотя Он сам был Вишну, он чувствовал, что не способен освободить падшие души. Он верил, что только Шри Чайтанья Махапрабху мог проповедовать югадхарму хари-нама-санкиртаны и освобождать их.

Адвайта Ачарья Прабху был идеальным домохозяином. Он прочитал в Священных Писаниях, что Господь вручает Себя преданному, который предлагает Ему лист Туласи и немного воды. Как грихастха-брахман, Он поклонялся Шалаграма-шиле дома. Поэтому Он специально начал поклоняться Шалаграме водой Ганги и листьями Туласи, чтобы снизошел Шри Чайтанья Махапрабху.

«Чайтанья-чаритамрита» описывает призыв Шри Адвайты Ачарьи к Господу Кришне вновь появиться на Земле. Он плакал с такой силой, что звук распространялся по всей Вселенной и, в конце концов, достиг Шри Чайтаньи Махапрабху. Из-за громких взываний Шри Адвайты Ачарьи Махапрабху действительно снизошел, явившись в Навадвипе в ночь полнолуния месяца Пхалгун (февраль-март). Таким образом, Господь пришел по просьбе Адвайты Ачарьи, Его чистого преданного, чтобы вернуть падшие души.

Каким был метод, которым Он исправил их? Методом была хари-нама-санкиртана — воспевание святых имен Господа. И вот, в ответ на призывы Адвайты Ачарьи, Господь явился в Навадвипе ночью в полнолуние месяца Пхалгун, во время лунного затмения, когда миллионы индусов окунались в Гангу, громко воспевая Святые имена. Позже Шри Чайтанья Махапрабху сам вел санкиртану в Навадвипа-дхаме и, приняв отреченный образ жизни (санньясу), покинул Навадвипу и странствовал по всей Индии. Куда бы Он ни шел, Он повторял Святые имена и побуждал других повторять Святые имена.

Первоначально, после того, как Господь Чайтанья принял санньясу, Он хотел жить в Вриндаване. Однако его мать не могла вынести мысли, что Он будет так далеко. Таким образом, в знак уважения к воле Своей матери, Он сделал Свою штаб-квартиру в Джаганнатха Пури, который находится не так далеко от Навадвипы. Каждый год преданные путешествовали из Навадвипы в Пури, чтобы посетить праздник Ратхаятры и встретиться со Шри Чайтаньей Махапрабху. Таким образом, они ходили туда-сюда между Навадвипой и Пури и приносили Матери Сати новости о Господе Чайтанье.

Тем не менее, у Господа Чайтаньи было горячее желание посетить Вриндаван, и поэтому Он ушел пешком из Пури, чтобы отправиться во Вриндаван-дхаму. По дороге он остановился в местечке под названием Рамакели, столице мусульманского деспота Наваба Хуссейна Шаха. Там премьер-министр и министр финансов Наваба, которые впоследствии стали известны как Шрила Санатана Госвами и Шрила Рупа Госвами, приехали, чтобы тайно встретиться со Шри Чайтаньей Махапрабху.

В то время тысячи бхакт следовали за Господом Чайтаньей, и Господь Чайтанья начал хари-нама-санкиртану в Рамакели, в непосредственной близости от дворца Наваба. Преданные пели и танцевали день и ночь в течение многих дней. Они совершенно забыли о еде, сне и других физических потребностях. Они были просто погружены в экстаз хари-нама-санкиртаны.

Но через некоторое время некоторые из преданных стали думать и о Навабе, понимая, что они находятся прямо за порогом его дворца. Наваб Хуссейн Шах был ужасным тираном. Он убивал людей, как ему было угодно. И он использовал запугивание, чтобы заставить Рупу и Санатану служить ему, пригрозив, что, если те не примут его предложение служить ему в качестве министров или секретарей, он нанесет вред сообществу индусов и поубивает тысячи людей. Некоторые из преданных забеспокоились о том, что они проводят такую громкую харинама-санкиртану так близко к дворцу Наваба: «Что если он заметит нас и разозлится? Он мог убить нас всех!»

Шри Чайтанья Махапрабху, всеведущий Господь, мог понять беспокойство этих преданных. Поэтому он остановил киртан и сказал вайшнавам: «Хотя Я действую как преданный, на самом деле Я — Верховная Личность Бога, и поскольку Я — Верховный Господь, никто не может причинить вред Мне или Моему движению». Он объяснил, что Его Движение хари-нама-санкиртаны было предназначено для распространения в каждом городе и деревне каждой страны мира: притхивитах аче йата нагаради-грама / сарватра пракара хайбе мора нама. («Чайтанья-бхагавата», Антья, 4.126)

Во времена Шри Чайтаньи Махапрабху Его миссия распространилась по всей Индии. Но с течением времени даже в Индии оно ослабло. Возникли и стали заметными самозванные группы, которые утверждали, что были Его последователями, но которые фактически не понимали или не следовали Его принципам. Ситуация всё ухудшалась и ухудшалась, пока в 1800-х годах не появился Шрила Бхактивинода Тхакур. Он отделил истинных последователей Шри Чайтаньи Махапрабху от псевдопоследователей и выявил, по меньшей мере, тринадцать девиантных групп (апасампрадай). Он восстановил истинную идею Чайтаньи Махапрабху. Он также обнаружил место рождения Чайтаньи Махапрабху в Маяпур-дхаме и со своими последователями обнаружил много разных мест, связанных с играми Господа, в том числе резиденцию Шри Адвайты Ачарьи в Маяпуре. У Адвайты Ачарьи, на самом деле, было две резиденции — одна в самой Маяпур-дхаме и одна в двадцати милях от нее, в Шантипуре.

Хотя Господь Чайтанья предсказал, что Святое имя будет звучать и проповедоваться во всех городах и деревнях мира, даже опытные вайшнавы не могли себе представить, как такое может осуществиться. Тем не менее, Шрила Бхактивинода Тхакур предсказал, что очень скоро придет некто, чтобы исполнить предсказание Господа Чайтаньи. И, как мы знаем, Его Божественная Милость А.Ч. Бхактиведанта Свами Прабхупада действительно появился из круга последователей Шрилы Бхактивиноды Тхакура и Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура, чтобы исполнить желание и предсказание Шри Чайтаньи Махапрабху.

Однако, с другой точки зрения, все это устроено просто для того, чтобы исполнить желание Шри Адвайты Ачарьи. Шри Адвайта Ачарья был тем, кто так сильно желал, чтобы Господь пришел и освободил падшие души, особенно через хари-нама-санкиртану, чтобы Господь Чайтанья действительно явился. И теперь, свыше 500 лет спустя, мы собрались здесь, в Камарильо, в штате Калифорния, и повторяем святые имена Кришны. Это возможно только потому, что Шри Адвайта Ачарья Прабху желал так сильно, чтобы мы могли сделать это и таким образом освободиться из рабства материального существования и проникнуться экстазом преданного служения.

Шестнадцать слов махамантры Харе Кришна: Харе Кришна Харе Кришна Кришна Кришна Харе Харе / Харе Рама Харе Рама Рама Рама Харе Харе — содержат все духовные истины. Реальные преданные действительно видели все игры Радхи и Кришны в махамантре. Шрила Джива Госвами написал стихотворение, описывающее различные игры Радхи и Кришны, которые происходят в ходе повторения одного цикла махамантры Харе Кришна. Шрила Бхактивинода Тхакур обсуждал значение каждого слова махамантры и каждой пары слов (Харе Кришна Кришна Кришна и т.д.). Восемь пар имен объединяются в шестнадцать слов махамантры Харе Кришна. Бхактивинода Тхакур объяснил, как каждая пара соответствует одному стиху молитвы Господа Чайтаньи «Шикшаштака». Кроме того, он написал целую главу на каждый стих «Шикшаштаки».

Итак, хотя внешне махамантра Харе Кришна представляется простой комбинацией из трех разных слов, расположенных в шестнадцати сочетаниях, на самом деле она содержит весь духовный мир. И по мере того, как мы все глубже и глубже повторяем махамантру, мы все ближе и ближе приближаемся к духовному миру и играм Радхи и Кришны. Таким образом, то, что Господь Чайтанья пришел дать благодаря сильному желанию Шри Адвайты Ачарьи, хотя это кажется очень простым — всего лишь набор из шестнадцати слов, — на самом деле глубоко, безгранично и обширно. Это весь духовный мир, по сравнению с которым весь материальный мир представляет собой лишь [малую] часть.

Весь процесс немыслим. Мы знаем историю Мамы Яшоды и младенца Кришны. В день рождения Кришны Баларама и мальчики-пастушки обвинили Кришну в том, что Он съел немного земли, а Баларама и другие сыновья гопов (пастухов — Ред.) пожаловались маме Яшоде. Но Кришна отрицал, что Он ел какую-либо землю. Напротив, Он обвинил Балараму и других друзей в том, что те злились на Него из-за их игры и хотели, чтобы Он попал в переплет. Он сказал: «Если у тебя есть какие-то сомнения, мама, ты можешь заглянуть Мне в рот и посмотреть, есть ли грязь».

Итак, Кришна раскрыл рот, и мама Яшода заглянула внутрь. И во рту Кришны она увидела Всю вселенную, все космическое проявление. Она увидела все движущиеся и неподвижные объекты и все направления. Она видела прошлое, настоящее и будущее. Она увидела материальные элементы и три качества природы. Она даже видела себя и Шри Вриндаван-дхаму, и она была совершенно сбита с толку.

Мать Яшода видела все космическое проявление в устах Кришны, а Сам Кришна казался совсем маленьким ребенком, которого она могла держать на руках. Точно так же весь духовный мир содержится в двух слогах «криш» и «на», потому что два слога «Криш-на» — это Сам Кришна, источник всего. На самом деле — это бесценный дар Шри Чайтаньи Махапрабху падшим душам, данный нам по желанию Шри Адвайты Ачарьи.

Шри Адвайта Ачарья очень милостив. Адвайта означает «неотличный». Он — Адвайта, потому что Он неотличен от Хари, Верховного Господа (адвайтам харинадвайтад). И Он Ачарья, потому что Он проповедует религию преданности (ачарьям бхакти-шамсанат).

Мы — последователи Адвайты Ачарьи. Он один из ачарьев в линии Шри Чайтаньи Махапрабху. На самом деле Он получил посвящение от Шри Мадхавендры Пури и потому находится в том же поколении духовных учителей, что и Шри Ишвара Пури, духовный учитель Самого Чайтаньи Махапрабху. Тем не менее, в некотором смысле мы можем сказать, что Шри Адвайта Ачарья находится в линии Господа Чайтаньи, потому что Он считал Себя Своим слугой.

Итак, Он ачарья — Адвайта Ачарья. Он не только побудил Шри Чайтанью Махапрабху снизойти, чтобы освободить падшие души через Святое имя, но также показал пример того, как можно стать ачарьей. Даже будучи грихастхой, Он был ачарьей. Большинство людей, особенно в Калиюгу, вступают в брак и становятся домохозяевами. Поэтому пример Шри Адвайты Ачарьи для нас наиболее важен. В некотором смысле, Его пример может быть даже более актуальным для большинства людей в Калиюгу, чем пример Господа Чайтаньи, который отказался от семейной жизни в раннем возрасте, или Нитьянанды Прабху, который как авадхута был вне всех материальных категорий.

Таким образом, все мы были благословлены милостью Адвайты Ачарьи прямо и косвенно. Мы должны воспользоваться Его милостью и милостью, которую Он вызвал для нас из духовного мира. Мы должны служить Ему с большой любовью и любовью.

Итак, я заканчиваю красивым стихом из «Шри Чайтанья-чаритамриты» (Ади, 1.13):

адвайтам харинадвайтад

ачарьям бхакти-шамсанат

бхактаватарам ишам там

адвайта ачарьям ашрайе

«Поскольку Он неотличен от Хари, Верховного Господа, Его зовут Адвайта, и потому что Он распространяет религию преданности, Его называют Ачарьей. Он Господь и воплощение преданного Господа. Поэтому я принимаю прибежище у Него».

Харе Кришна!

Ваш слуга ГИРИРАДЖ СВАМИ

Источник http://www.dandavats.com/?p=15220

Прочитано в день Явления Шри Адвайты Ачарьи, 8 февраля 2003 года в Камарильо (Калифорния), приводится с самыми незначительными сокращениями (вопрос вайшнава — см. в оригинале ниже).

The appearance day

of Sri Advaita Acarya

Friday, 31 January 2020 / Published in Articles / 7,986 views

We are gathered here to celebrate the appearance day of Sri Advaita Acharya. Advaita Acharya is an incarnation of Maha-vishnu. In terms of pastimes, He appeared before Sri Chaitanya Mahaprabhu and so was considered an elder by Mahaprabhu. He was actually older than Lord Chaitanya’s own father.

Advaita Acharya, although Vishnu Himself, was in the mood of a Vaishnava. As a Vaishnava, He felt compassion for the fallen conditioned souls who were suffering without Krishna consciousness. Although previously Navadvipa had been a great center of devotion, it had deteriorated into a center of dry learning. Thus, Advaita Acharya felt compassion for the fallen souls of the age, so engrossed in material affairs, devoid of devotional service to Krishna. In the mood of a humble Vaishnava, although He was Vishnu Himself, He felt that He was not capable of delivering the fallen souls. He believed that only Sri Chaitanya Mahaprabhu Himself could preach the yuga-dharma of hari-nama-sankirtana and deliver them.

Advaita Acharya Prabhu was an ideal householder. He had read in the scriptures that the Lord sells Himself to a devotee who offers Him a tulasi leaf and a palmful of water. As a grihastha brahman, He worshipped a salagrama-sila at home. Therefore, He specifically began to worship Salagrama with Ganges water and tulasi leaves with the aim of bringing about Sri Chaitanya Mahaprabhu’s descent.

The Caitanya-caritamrta describes Sri Advaita Acharya’s appeal to Lord Krishna to appear again on earth. He cried with such intensity that the sound traveled throughout the entire universe and ultimately reached Sri Chaitanya Mahaprabhu. Because of the loud cries of Sri Advaita Acharya, Mahaprabhu did indeed descend, appearing in Navadvipa on the full moon night of Phalguna (February-March). Thus the Lord came at the request of Advaita Acharya, His pure devotee, to reclaim the fallen souls.

What was the method by which He reclaimed them? The method was hari-nama-sankirtana, the chanting of the holy names of the Lord. And so, in response to Advaita Acharya’s cries, the Lord appeared in Navadvipa on the full moon night of the Phalguna month, during a lunar eclipse, while millions of Hindus were bathing in the Ganges loudly chanting the holy names. Later, Sri Chaitanya Mahaprabhu Himself practiced sankirtana in Navadvipa-dhama, and after adopting the renounced order of life (sannyasa) left Navadvipa and traveled throughout India. Wherever He went, He chanted the holy names and induced others to chant the holy names as well.

Originally, after Lord Chaitanya took sannyasa, He wanted to make His residence in Vrindavan. His mother, however, could not bear the thought that He would be so far away. So in deference to His mother’s will, He made His headquarters in Jagannatha Puri, which is not so far from Navadvipa. Every year, devotees would travel from Navadvipa to Puri to attend the Ratha-yatra festival and have the association of Sri Chaitanya Mahaprabhu. Thus, they would go back and forth between Navadvipa and Puri and bring news to Mother Sachi about Lord Chaitanya.

Still, Lord Chaitanya had an ardent desire to visit Vrindavan, and so He left by foot from Puri to travel to Vrindavan-dhama. On the way, He stopped in a place called Ramakeli, the capital of the Muslim despot Nawab Hussein Shah. There the prime minister and the finance minister of the Nawab, who later became known as Srila Sanatana Gosvami and Srila Rupa Gosvami, came to meet Sri Chaitanya Mahaprabhu in disguise.

At the time, thousands of devotees were following Lord Chaitanya, and Lord Chaitanya inaugurated the hari-nama-sankirtana in Ramakeli just outside the area of the Nawab’s palace. The devotees chanted and danced day and night for many days. They totally forgot about eating, sleeping, and other bodily demands. They were simply absorbed in the ecstasy of hari-nama-sankirtana.

But after some time, a few of the devotees began to think of the Nawab, realizing that they were just outside the doorsteps of his palace. The Nawab, Hussein Shah, was a terrible tyrant. He killed people like anything. And he used intimidation to compel Rupa and Sanatana to serve him, threatening that if they didn’t accept his proposal to act as his ministers or secretaries, he would wreak havoc on the Hindu community and kill thousands. Some of the devotees began to become anxious that they were doing such loud hari-nama—sankirtana so close to the Nawab’s palace: «What if he takes notice of us and becomes enraged? He could kill us all!»

Sri Chaitanya Mahaprabhu, as the omniscient Lord, could understand the anxiety of these devotees. So He stopped the kirtan and told the devotees, «Although I am acting as a devotee, actually I am the Supreme Personality of Godhead, and because I am the Supreme Lord, no one can harm Me or My movement.» He explained that His movement of hari-nama—sankirtana was destined to spread to every town and village of every country of the world: prthivite ache yata nagaradi-grama, sarvatra pracara haibe mora nama. (Cb Antya 4.126)

During the time of Sri Chaitanya Mahaprabhu, His mission spread throughout India. But with the passage of time, even in India, it became weak. Unauthorized groups who claimed to be His followers but who did not actually understand or follow His principles arose and became prominent. The situation got worse and worse until, in the 1800s, Srila Bhaktivinoda Thakura appeared. He separated Sri Chaitanya Mahaprabhu’s true followers from the pseudo-followers and identified at least thirteen deviant groups (apasampradayas). He re-established the true idea of Chaitanya Mahaprabhu. He also discovered the birthplace of Chaitanya Mahaprabhu in Mayapur-dhama, and with his followers he located many different sites associated with the Lord’s pastimes, including the residence of Sri Advaita Acharya in Mayapur. Advaita Acharya actually had two residences—one in Mayapur-dhama itself and one about twenty miles away in Shantipur.

Although Lord Chaitanya had predicted that the holy name would be chanted and preached in every town and village of the world, even learned devotees could not imagine how such a phenomenon could come to pass. Still, Srila Bhaktivinoda Thakura predicted that very soon somebody would come to fulfill the prediction of Lord Chaitanya. And, as we know, His Divine Grace A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada did emerge from the followers of Srila Bhaktivinoda Thakura and Srila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura to fulfill the desire and prediction of Sri Chaitanya Mahaprabhu.

Yet this entire arrangement, from one point of view, was created simply to fulfill the desire of Sri Advaita Acharya. Sri Advaita Acharya was the one who so intensely desired that the Lord should come and deliver the fallen souls, especially through hari-nama-sankirtana, that Lord Chaitanya did appear. And now, more than five hundred years later, we are gathered here in Camarillo, California, chanting the holy names of Krishna. This is possible only because Sri Advaita Acharya Prabhu desired so intensely that we would be able to do so and thus be delivered from the bondage of material existence and imbued with the ecstasy of devotional service.

The sixteen words of the Hare Krishna maha-mantra—Hare Krishna, Hare Krishna, Krishna Krishna, Hare Hare/ Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare—contain all spiritual truths. Realized devotees have actually seen the entire pastimes of Radha and Krishna within the maha-mantra. Srila Jiva Gosvami wrote a poem describing various pastimes of Radha and Krsna that transpire in the course of chanting one round of the Hare Krishna maha-mantra. Srila Bhaktivinoda Thakura discussed the import of each word of the maha-mantra, and each pair of words (Hare Krishna, Krishna Krishna, etc.). There are eight pairs of names that combine to make the sixteen words of the Hare Krishna maha-mantra. Bhaktivinoda Thakura explained how each pair corresponds to one verse of the Siksastaka prayer of Lord Chaitanya. Further, he wrote an entire chapter on each verse of the Siksastaka.

So, although superficially the Hare Krishna maha-mantra appears to be a simple combination of three different words arranged in a combination of sixteen, actually it contains the entire spiritual world. And as we go deeper and deeper in chanting the maha-mantra, we come closer and closer to entering into the spiritual world and the pastimes of Radha and Krishna. Thus, what Lord Chaitanya came to give by the intense desire of Sri Advaita Acharya, although it appears to be very simple—just an arrangement of sixteen words—is actually deeply profound and unlimitedly vast. It is the entire spiritual world, in comparison with which the whole material world is just a fraction.

The whole process is inconceivable. We know the story of Mother Yasoda and baby Krishna. On Krishna’s birthday, Balarama and the cowherd boys accused Krishna of having eaten some dirt, and Balarama and other sons of the gopas complained to Mother Yasoda. But Krishna denied that He had eaten any dirt. To the contrary, He accused Balarama and the other friends of being angry with Him from Their play and wanting to get Him into trouble. He said, «If you have any doubts, Mother, you can look into My mouth and see if there is any dirt.» So, Krishna opened His mouth, and Mother Yasoda looked inside. And in Krishna’s mouth she saw the entire universe, the whole cosmic manifestation. She saw all moving and nonmoving entities and all directions. She saw past, present, and future. She saw the material elements and the three qualities of nature. She even saw herself and Sri Vrindavan-dhama, and she became completely bewildered.

Mother Yasoda saw the entire cosmic manifestation in the mouth of Krishna, while Krishna Himself appeared just like a small child that she could hold in her arms. In the same way, the entire spiritual world is contained within the two syllables Krs and na, because the two syllables Krs-na are Krishna Himself, the origin of everything. That is actually the invaluable gift of Sri Chaitanya Mahaprabhu upon the fallen souls, given to us due to the desire of Sri Advaita Acharya.

Sri Advaita Acharya is very merciful. Advaita means «nondifferent.» He is Advaita because He is nondifferent from Hari, the Supreme Lord (advaitam harinadvaitad). And He is Acharya because He preaches the cult of devotion (acaryam bhakti-samsanat).

We are followers of Advaita Acharya. He is one of the acharyas in the line of Sri Chaitanya Mahaprabhu. Actually, He was initiated by Sri Madhavendra Puri and therefore is in the same generation of spiritual masters as Sri Isvara Puri, the spiritual master of Chaitanya Mahaprabhu Himself. Nevertheless, in one sense we can say Sri Advaita Acharya is in the line of Lord Chaitanya because He considered Himself to be His servant.

So He is acharya—Advaita Acharya. Not only did He induce Sri Chaitanya Mahaprabhu to descend to deliver the fallen souls through the holy name, but He also set the example how one can be acharya. Even as a grihastha, He was an acharya. Most people, especially in Kali-yuga, marry and become householders. Therefore, the example of Sri Advaita Acharya is most important for us. In some ways, His example may be even more relevant for most people in Kali-yuga than the example of Lord Chaitanya, who renounced family life at an early age, or that of Nityananda Prabhu, who as an avadhuta was beyond all material categories.

Thus, we all have been blessed by the mercy of Advaita Acharya, directly and indirectly. We should take advantage of His mercy and of the mercy He caused to descend from the spiritual world for us. We should serve Him with great love and affection.

Hare Krishna.

Devotee: Some of Lord Chaitanya’s devotees went and stayed with Him in Jagannatha Puri. So why not Advaita Acharya?

Giriraj Swami: Advaita Acharya was a grihastha, so He remained in Bengal. But when the other devotees would travel from Bengal to Orissa to join in the Ratha-yatra festival and spend the four months known as Chaturmasya with Chaitanya Mahaprabhu in Puri, He would accompany them. But then He would go back. It was really just the renunciates who were able to join Chaitanya Mahaprabhu. Some of them were married previously but joined later. Advaita Acharya, however, as far as we know, remained based in Bengal.

Actually, all the members of the Pancha-tattva more or less concealed their glories. It was only later that the devotees gradually realized their positions.

So, I conclude with a beautiful verse from Sri Caitanya-caritamrta (Adi 1.13):

advaitam harinadvaitad

acaryam bhakti-samsanat

bhaktavataram isam tam

advaita acaryam asraye

«Because He is nondifferent from Hari, the Supreme Lord, He is called Advaita, and because He propagates the cult of devotion, He is called Acarya. He is the Lord and the incarnation of the Lord’s devotee. Therefore I take shelter of Him.»

Hare Krishna.

[A talk by Giriraj Swami on Sri Advaita Acharya’s appearance day, February 8, 2003, Camarillo, California]

Читайте также: